Jaaroverzicht 2023

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NL.Aviation
Berichten: 3753
Lid geworden op: 17 mar 2018, 07:37
Locatie: EHWO

Jaaroverzicht 2023

Bericht door NL.Aviation »

Het jaar is weer snel voorbij gevlogen. Een jaar waarin er veel te doen was op het gebied van spotten, heel erg veel als we het met de vorige 3 jaren vergelijken en mede daarom ben ik veel op pad geweest - het behalen van mijn rijbewijs heeft daar geheid een grote bijdrage aan geleverd :lol:. Dat is ook de reden dat ik dit jaar in totaal 44 velden heb bezocht, exclusief wat locaties die niet bij een veld waren (denk aan Parijs, Vlissingen etc...). Deze keer dus geen jaaroverzichtje van Woensdrecht, al zullen er zeker een paar in dit overzicht terug te vinden zijn, maar van alles. Van elke maand licht ik telkens één hoogtepunt uit.

1. Het jaar begon nog rustig en ben in januari 'slechts' 4 keer met de camera de deur uit geweest. Een van die keren was naar Midden-Zeeland, waar ik alle 3 de helikopters van de Nederlandse Kustwacht op de plaat kreeg.
AfbeeldingThe Netherlands Coastguard (Bristow Helicopters) Agusta-Westland AW-189 PH-SAR by Werner Verbogt, on Flickr

2. In februari ging het snel en ben meerdere keren met de auto op pad geweest. Een van die keren was naar Brussel om een aantal regeringstoestellen op de gevoelige plaat te zetten. Naast een E-4B van de Amerikanen was deze Fokker van Slowakije de leukste.
AfbeeldingSlovak Government Flight Service Fokker F100 OM-BYB by Werner Verbogt, on Flickr

3. Op andere velden weinig bijzonders gezien, op een A330 van de Verenigde Arabische Emiraten na, dus de keuze gaat naar deze Boeing 737 van de Democratische Republiek van Congo.
AfbeeldingRepublique Democratique du Congo Boeing 737-9JAER(WL) BBJ3 T7-RDC by Werner Verbogt, on Flickr

4. Tijdens een druk middagje Eindhoven begin april kreeg ik deze Tp84 Hercules van de Zweedse Luchtmacht voor de lens.
AfbeeldingSvenska Flygvapnet (Swedish Air Force) Lockheed Tp84 Hercules 84008 by Werner Verbogt, on Flickr

5. In mei was ik druk in de weer met mijn centrale eindexamens, desondanks heb ik toch een aantal leuke kisten gezien waaronder een Japanse Boeing 777 en een C-37 van de US Navy. Laatstgenoemde op Rotterdam, evenals deze Beech King Air van de Spanjaarden.
AfbeeldingFuerza Aerea Española (Spanish Air Force) / Beech C90 King Air / E.22-05 by Werner Verbogt, on Flickr

6. Juni een drukke maand met wederom weer wat leuke vangsten (waaronder een C-130 van de Roemenen), maar het was ook de maand van 'Air Defender 2023': de grootste oefening ooit binnen de NAVO. Samen met Joey een trip door Duitsland gemaakt om de deelnemers te fotograferen, waarbij de A-10s de absolute toppers waren!
AfbeeldingUnited States Air Force / Fairchild Republic A-10C Thunderbolt II / 80-0213 by Werner Verbogt, on Flickr

7. Een maand na 'Air Defender 2023' gingen ik en Joey alweer op pad naar het buitenland, deze keer naar Engeland via Parijs. Voornaamste doel was, vanzelfsprekend, om naar RIAT te gaan waar de Spaanse Harriers (naar mijn mening) stiekem de leukste waren.
AfbeeldingArmada Española (Spanish Navy) / McDonnell Douglas AV-8B+ Harrier II / VA.1B-26 by Werner Verbogt, on Flickr

8. In augustus deed ik het ietwat rustiger aan v.w.b. het spotten met op 9 augustus een bezoekje aan Vlissingen en Midden-Zeeland voor Rescue Zeeland, en de dag erna een dagje Volkel. Daarna zat ik 10 dagen op Zakynthos voor een zomerse vakantie (waar ik overigens ook nog een 3-tal keren een korte spotsessie heb gedaan). De maand eindigde op Woensdrecht met de PH-AQI van de Japanse Kustwacht. (Side note: begin 2024 zou deze geleverd moeten gaan worden!)
AfbeeldingKaijō Hoan-chō (Japan Coast Guard) / Gulfstream Aerospace GV-SP (G550) / PH-AQI by Werner Verbogt, on Flickr

9. September stond voor mij in het teken van de BAF Days, Market Garden en een fly-in op Brasschaat. Tijdens de spottersdag van de BAF Days kreeg ik het voor elkaar om deze plaat te maken van de Amerikaanse F-35 die een top show gaf!
AfbeeldingUnited States Air Force (Europe) / Lockheed Martin F-35A Lightning II / 20-5595 by Werner Verbogt, on Flickr

10. Weer terug naar ons eigen veld, waar 49 helikopters van de 1st CAB te zien waren tijdens een rotatie voor operatie 'Atlantic Resolve'.
AfbeeldingUnited States Army / Sikorsky UH-60M Black Hawk / 11-20398 by Werner Verbogt, on Flickr

11. Ook november was ook interessant op Woensdrecht, met aan het begin van de maand nog de rotatie die bezig was. Verder konden we ook een aantal Widerøe Dash 8'en zien en twee ex Carpatair Fokker 100s. Topvangst van de maand voor mij was deze C-130E van de Turken welke ik op 26 november op Charleroi vastlegde.
AfbeeldingTürk Hava Kuvvetleri (Turkish Air Force) / Lockheed C-130E Hercules / 68-1609 by Werner Verbogt, on Flickr

12. Het jaar eindigt weer zoals het begon: rustig. Om het lijstje 'leuke vangsten in 2023' aan te vullen: een Tp100 van de Zweedse luchtmacht en een KC-130J van de US Marine Corps, beide op Brussel. Toch kies ik voor deze, want voor Woensdrecht is dit toch een hele gave bezoeker!
AfbeeldingUnited States Air Force / Boeing C-17A Globemaster III / 00-0171 by Werner Verbogt, on Flickr

Bij deze wens ik iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig 2024! Dat er weer leuke kisten voor de lens mogen verschijnen!
Werner

RFLI
Berichten: 345
Lid geworden op: 10 apr 2020, 11:13

Re: Jaaroverzicht 2023

Bericht door RFLI »

Heel mooi lijstje en gave platen!
Ook ik wens iedereen een goede kerst en gelukkig nieuwjaar.
Groeten Roy Flikweert

Tim_Verheyden
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 jan 2022, 23:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023

Bericht door Tim_Verheyden »

Elke maand toch iets zeer interessant gezien. En natuurlijk mooi op plaat kunnen zetten.

Absoluut geweldige foto's Werner, en ik wens ook iedereen fijne feestdagen, en een gelukkig nieuwjaar!

Plaats reactie