Albanië 05-03-2020

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dummy
Site Admin
Berichten: 261
Lid geworden op: 07 nov 2017, 17:53
Locatie: LPPT

Albanië 05-03-2020

Bericht door Dummy »

Op mijn weg terug uit Griekenland heb ik een mooie roadtrip gemaakt binnendoor, van vliegbasis naar vliegbasis. Albanië wou ik heel graag zien vanwege de enorme hoeveelheid W&R die daar te vinden zijn.

Kuçovë

Kuçovë is een oude Sovjet basis met een hangaar in de bergen. Hier staat het grootste deel van de storede MiGs en Shenyangs. Het bergapron zou goed te lezen moeten zijn, maar door begroeiing was het niet te zien. Ik ben een paar bergen beklommen maar helaas maar 1 nummertje meer kunnen lezen dan vanaf het hek. In totaal toch zon 20 nummertjes gescoord.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Farkë

Op weg naar Farkë , al vlak bij het veld, zag ik een Mi-8T vliegen van de politie. Snel aan de kant van de weg gestopt, ik had mijn camera gelukkig nog klaar liggen. Erg blij met deze vangst.
Het veld zelf is redelijk open omdat de dorpen er omheen allemaal hoger gelegen zijn. Helaas was het erg leeg, op een paar allouettes na (stored ook), die ik wel kon lezen maar niet heb kunnen fotograferen.

Afbeelding

Lapraka

In het centrum ligt nog een heliport die goed te berijken is, ondanks de slechte infrastructuur van het land. De deuren waren helaas dicht en het platform leeg, maar het bied zulke goede mogelijkheden dat een stop daar wel aan te raden is.

Ndërkombëtar i Tiranës

Het internationale veld van Tirana staat ook nog het een en ander aan W&R, waaronder ook mijn felbegeerde Y-5s. Een onverharde weg volgt het hek van het veld en alles staat goed voor de foto. Ook heb ik nog een nieuwe A320 van de overheid gezien, die slechts enkele dagen daarvoor was afgeleverd. Ik had er echter nog nooit van gehoord of gezien, en met de TC- regi die erop zit ging ik er van uit dat het civiel was, en dus geen plaatje. Spijt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Montenegro - Podrogica

Ook ben ik nog door Montenegro gekomen, zij vlogen ooit met Super Galebs. Op Maps leken ze wel te lezen te zijn, maar helaas is er door bosbegroeiing niets te zien.

Bosnië en Hertzegovina - Sarajevo Rajlovac

Rajlovac is ook een erg open veld waar Mi-8s, Mi-17s en UH-1s zouden moeten staan. Helaas was alles dicht en stond er niets op het platform. Maar als je in de buurt bent, zou ik er zeker eens gaan kijken!

Kroatië - Split

Split staan Mi-8s, die ook van buiten goed te zien zijn. Het probleem is wel dat de enige plek waarvandaan ze te zien zijn vlak naast de basispoort is. Ik werd al weggestuurd voordat ik mijn auto uit kon. Zonde, want ik zag dat er 3 Mi-8s buiten stonden.

Kroatië - Zadar Zemunik

Zadar is ook redelijk open, maar door de oorlog liggen er nog veel mijnen in de velden rondom de basis. Vanaf een onverharde weg in de buurt van het hek vond ik een wildspoor. Over de pootafdrukken ben ik naar het hek gelopen, maar toen deze ophielden durfde ik niet verder. Ik heb 4 Canadairs kunnen lezen en 1 Fireboss, de Zlins stonden te ver weg.

Afbeelding

Slovenië - Letališče Jožeta Pučnika

Ook een prachtig veld, met de Alpen op de achtergrond, en langs het volledige zuid-hek een onverharde weg zonder obstakels bied een fantastisch overzicht van het veld. Een hangaar stond open en uiteindelijke met 2 AF en 2 Politie nummertjes vertrokken. Vlak na zonsondergang, dus geen beste foto, maar genoeg om ze te lezen.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
HansAir
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 nov 2017, 14:00

Re: Albanië 05-03-2020

Bericht door HansAir »

Leuk verslag. Dit valt wel in de categorie "exotische waarnemingen".

GoldenEagle
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 nov 2017, 17:04

Re: Albanië 05-03-2020

Bericht door GoldenEagle »

Gaaf verslag Martijn!

CBR
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 nov 2017, 20:17

Re: Albanië 05-03-2020

Bericht door CBR »

Weer eens wat anders ... interessante trip 8-)

FalconViper
Berichten: 1827
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:16

Re: Albanië 05-03-2020

Bericht door FalconViper »

Prachtig die oldtimers.
Bedankt voor de mooie foto's !!
Groeten, FalconViper

Plaats reactie