UK 2026

Plaats reactie
Jens

UK 2026

Bericht door Jens »

Gezien Roy en Werner zo goed als dezelfde route hebben afgelegd en ik een hele andere leek het mij een goede om dan toch een nieuw topic aan te maken voor deze trip. Deze trip was mijn allereerste keer Engeland! Alles was nog nieuw voor mij dus dat is lekker scoren. Buiten al het militair (wat hieronder allemaal te zien is) heb ik ook het nodige civiel op de plaat gezet, maar dit laat ik voor nu wel voor wat het is ;)

16JUL
Op deze mooie donderdagmiddag vlogen we vanaf Rotterdam naar London Stansted met Transavia. Eenmaal aangekomen en de huurauto opgehaald hebben we een rondje gemaakt rond het vliegveld opzoek naar wat leuke kisten. Hier heb ik een USAF C40, Royal Flight of Oman B748 en 2x Dubai Royal Air Wing op de plaat weten te zetten. Helaas zijn dit allemaal tegenlicht foto's en heb ik deze dus niet bewerkt.
Vervolgens zijn we richting London Heathrow gereden om daar een avondje te platen.

17JUL
Op deze veel te vroege vrijdagochtend hebben we voor een paar uur langs de baan van Heathrow gestaan voor onder andere een Qantas, Qatar Airways, Etihad Airways en British Airways A380. Nadat we ontbeten hadden hebben we Farnborough Airport opgezocht. Hier kwamen vandaag de nodige kisten binnen voor de Farnborough Airshow 2026. Zo hadden we toch nog een beetje airshow ondanks dat RIAT niet doorging. Hieronder staan de militaire highlights met helaas de nodige heathaze;

1.
AfbeeldingZZ413 / AgustaWestland Wildcat HMA2 (AW159) / Royal Navy by Jensvr, on Flickr

2.
AfbeeldingMM55254 / Aermacchi T-345A / Aeronautica Militare (Italian Air Force) by Jensvr, on Flickr

3.
Afbeelding6065 / Aero L-159A Alca / Vzdušné síly armády České republiky (Czech Air Force) by Jensvr, on Flickr

4.
Afbeelding13-08435 / Boeing CH-47F Chinook / United States Army by Jensvr, on Flickr

5.
AfbeeldingMM7352 / Eurofighter EF-2000 Typhoon / Aeronautica Militare (Italian Air Force) by Jensvr, on Flickr

Tijdens de Arrivals waren er ook oefenvluchten op het veld van demo teams die gedurende de show laten zien wat hun en hun toestellen kunnen. Zo kwamen er 2 USAF F35s "spelen" en heeft het Emiraten display team 'El Fursan' met 6 L15s gevlogen. Hieronder staan een aantal platen hiervan;

6.
Afbeelding20-5587 / Lockheed Martin F-35A Lightning II / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

7.
Afbeelding20-5587 / Lockheed Martin F-35A Lightning II / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

8.

9.

10.
Afbeelding19-5493 / Lockheed Martin F-35A Lightning II / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

11.

12.
AfbeeldingEl Fursan 2 by Jensvr, on Flickr

13.
AfbeeldingEl Fursan 1 by Jensvr, on Flickr

14.
AfbeeldingEl Fursan 4 by Jensvr, on Flickr

15.
AfbeeldingEl Fursan 3 by Jensvr, on Flickr

(Dit was toch knap lastig om goed te platen :lol:

Na deze fantastische uurtjes op Farnborough waren we de rest van de middag en avond weer te vinden op London Heathrow

18JUL
Na het succes van gisteren toch weer besloten om Farnborough op te zoeken. Deze keer wederom een mix van civiel en militair op de plaat gekregen en ook hierbij de beste (paar) platen ondanks de heathaze;

16.
AfbeeldingMM62214 / Alenia C-27J Spartan / Aeronautica Militare (Italian Air Force) by Jensvr, on Flickr

17.
Afbeelding0481 / Airbus C-295MW / Vzdušné síly armády České republiky (Czech Air Force) by Jensvr, on Flickr

En dan toch wel mijn highlight, de gloednieuwe Czech Air Force C-390;
18.
Afbeelding0520 / Embraer KCV-390 Millennium / Vzdušné síly armády České republiky (Czech Air Force) by Jensvr, on Flickr

Verder zijn de nog langs RAF Odiham & RAF Benson gereden, maar helaas zonder succes.

'S avonds hebben we besloten om nog een bezoekje te brengen aan RAF Fairford en RAF Brize. Op Fairford heb ik de nodige B1's op de plaat weten te zetten en als cadeautje ook een F22. Van dit korte uitstapje waren onderstaande foto's de enige echte goede en is de rest goed voor puur het nummertje ;)

19.
Afbeelding96-0139 / Rockwell B-1B Lancer / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

20.
Afbeelding86-0107 / Rockwell B-1B Lancer / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

Op Brize helaas tegenlicht foto's dus geen plaatjes van voor in dit logje

19JUL
Vandaag stond er weer een London Heathrow dagje op de planning. Hier had ik niet veel verwachtingen betreft militair. Maar opeens kreeg ik door (van een bekende hier ;) ) dat er een Qatar Amiri Flight A342 onderweg was naar het veld. Na een tijdje gedacht te hebben dat ze zaten te klooien was ze daar toch daadwerkelijk voor de lens;

21.
AfbeeldingA7-HHK / Airbus A340-211 / Qatar Amiri Flight by Jensvr, on Flickr

20JUL
Vandaag stonden RAF Lakenheath en RAF Mildenhall op de planning. Maar we kregen een bericht over wat leuke Government kisten op Stansted. Dus na niet veel twijfel hebben we de planning omgegooid en zijn we 's ochtends (veel te vroeg) in de auto gestapt richting het veld. Hier heb ik een Turkmenistan Government B737 & Royal Australian Air Force B38M op de plaat weten te zetten;

22.
AfbeeldingEZ-A010 / Boeing 737-72K(WL) / Turkmenistan Government by Jensvr, on Flickr

23.
AfbeeldingA62-001 / Boeing 737-8 BBJ MAX / Royal Australian Air Force by Jensvr, on Flickr

Vervolgens hebben we onze weg vervolgd richting Cambridge Airport om een Iraqi Air Force C130 op de plaat te zetten. Eenmaal aangekomen moesten we het helaas doen met een bak heathaze, maar we hebben hem wel op de plaat :D
Toen we onderweg waren naar Lakenheath & Mildenhall kregen we te horen dat er een wel zeer bijzondere helikopter onderweg was naar Stansted. Dus konden we weer terug naar waar we de dag begonnen waren. Eenmaal op Stansted hoefde we niet lang te wachten tot we deze S92 van de Turken voorbij zagen komen;

24.
AfbeeldingTCCB 3 / Sikorsky S-92A / Emniyet Genel Müdürlüğü - Havacılık Daire Başkanlığı (General Directorate of Security - Aviation Dept.) by Jensvr, on Flickr

Nadat deze geland was heb ik nog even de Dubai Royal Air Wing B744 op de plaat gezet en hebben we wederom nog een rondje Stansted gedaan om wat geparkeerde kisten te platen, maar helaas waren deze tegenlicht

25.
AfbeeldingA6-HRM / Boeing 747-422 / Dubai Royal Air Wing by Jensvr, on Flickr

Nadat we voor de 2e keer op Stansted waren geweest zijn we dan toch naar RAF Mildenhall gereden voor wat tankers, Ospreys, Hercs en een Wolfhound. Wegens de heathaze wederom maar een paar "bruikbare" platen;

26.
Afbeelding62-3540 / Boeing KC-135R Stratotanker (717-148) / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

27.
Afbeelding60-0355 / Boeing KC-135R Stratotanker (717-148) / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

28.
Afbeelding59-1475 / Boeing KC-135R Stratotanker (717-148) / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

29.
Afbeelding58-0095 / Boeing KC-135T Stratotanker (717-148) / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

30.
Afbeelding16-3020 / Dornier C-146A Wolfhound (Do-328-120) / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

31.
Afbeelding09-6207 / Lockheed Martin MC-130J Commando II / United States Air Force by Jensvr, on Flickr

Ook hebben we nog geprobeerd wat F35s te platen op Lakenheath, maar waren hier helaas te laat voor...

21JUL
Vandaag vlogen we weer terug vanaf Stansted naar Rotterdam en hebben vlak voordat we de auto in moesten leveren nog een laatste rondje gedaan om geparkeerde kisten te platen. Helaas was dit zonder succes en hebben we Pakistaan niet gezien...
----
Al met al echt een fantastische 1e keer Engeland en met kaartjes al op zak kan ik tevreden zeggen, tot volgend jaar met hopelijk wel RIAT :D
Mvg

NL.Aviation

Re: UK 2026

Bericht door NL.Aviation »

Ook jij hebt een prima rondje gemaakt zo te zien, met de Farnborough airshow als goed alternatief voor RIAT!
Werner

Plaats reactie